Hrozí vám bércové vředy? Poznejte riziko a braňte se

Bércové vředy patří ke zdravotním strašákům, o nichž vědí i laici. Nehojí se, bolí, obtěžují a vyžadují spoustu péče. Skutečnost však ještě předčí tento všeobecně známý obraz.

Narušená při nich je nejen pokožka, ale i hlubší tkáně, takže znemožňují chůzi. Tkáň může odumírat (nekróza), mokvat, páchnout...

Hlídejte se sami

Vředy rovněž otvírají prostor pro infekci. Komplikací bývá rozvoj erysipelu – růže.  Streptokok, který toto onemocnění způsobuje, se do těla dostane právě přes vřed.  V jeho okolí pak vznikne zarudlý otok, který se dále jazykovitě šíří. Nutné je okamžitě nasadit  antibiotika, aby se mikroorganismy  nešířily  dál do končetiny  (hrozí i amputace!) a do celého organismu.

Všechno dohromady pak poskytuje pádné důvody, proč se zajímat o prevenci, která vzniku bércových vředů pomůže zabránit. Kde vlastně leží bérec, od něhož dostaly své jméno? Jde o část dolní končetiny mezi kolenem a nártem.

Kdy si dát obzvlášť pozor?

A právě toto místo by mělo být pod podrobnou kontrolou vašich vlastních očí. Zejména pokud patříte k rizikovým skupinám, jako jsou diabetici, pacienti s chronickou žilní nedostatečností, s vysokým tlakem, po zánětu hlubokých žil a obézní. Pravděpodobnost onemocnění se zvyšuje rovněž s věkem. Mezi rizikové faktory patří také například sedavé zaměstnání nebo naopak dlouhé stání, špatné stravovací návyky a s nimi spojená obezita.

Větší riziko vzniku máte také, pokud kouříte. Nikotin totiž zužuje cévy a zhoršuje tak zásobování tkání kyslíkem.

Varování dlouho předem

Vznik bércového vředu je dlouhodobá záležitost. Proto je třeba věnovat pozornost prvním signálům a příznakům. Varováním je už změna barvy a zvýšená pigmentace kůže na holeních. Pokožka má zhoršenou kvalitu, začíná se ztenčovat a podobá se suchému papíru. Objevují se šupiny, nebo naopak mokvavá místa.

Samotný vřed pak často vzniká ze zdánlivě banálního drobného poranění, malé ranky nebo škrábnutí. Proto je důležité důsledně se každému takovému poškození vyhýbat.

Druhým důvodem vzniku je tvorba ložiska, které se zvětšuje, vysychá a praská a rána se zvětšuje jak do šířky, tak i do hloubky. Tím postupně zasahuje stále hlubší vrstvy tkáně. Jedním ze základních principů prevence je proto důkladné promazávání pokožky dolních končetin.  

Stahujících punčoch se nebojte

Pokud patříte k těm, u koho některých z výše popsaných důvodů existuje riziko vytvoření bércových vředů, neváhejte ani s dalším opatřením: noste kompresní punčochy při příležitostech, jako je dlouhodobé stání, cestování, horko a podobně. Účinné omezují důsledky oslabení žilních stěn, což patří k hlavním příčinám vzniku bércových vředů. Nebojte se jich, dnešní modely už vypadají úplně úžasně!

Dobrou prevencí je i cévní gymnastika - pravidelné  lehké procvičování nohou. Napomáhá návratu krve žílami zpět k srdci a odlehčuje tak přetíženému cévnímu řečišti. Provádět by se mělo 3x denně, stačí jen tři minutky.  Spočívá v kroužení v kotnících na obě strany, přitahování a propínání špiček a krčení a natahování prstů u nohou. Je dobré ho zejména při sedavém zaměstnání.