Bércový vřed: Prevence je vždycky lepší než léčba

Kdo v minulosti zažil v rodině problémy s péčí a ošetřováním bércových vředů, většinou se obává, aby se s nimi nesetkal na vlastní kůži také. A právem! Sklon k jejich vytváření se totiž dědí společně s chronickou žilní nedostatečností, dispozicí ke křečovým žilám a tendencí k cukrovce.

Co tedy dělat a na co si dát pozor, abychom se vyhnuli „rodinnému prokletí“?  Léčba se totiž často protáhne na několik let a dokonce se stane, že je neúspěšná. Prevence je proto rozhodně lepší volbou, a to pro každého. Bércový vřed totiž může postihnout člověka i bez rodinné historie onemocnění.

Bércové vředy a životní styl

Při prevenci bércových vředů můžeme začít opravdu zeširoka – celkovým stylem, kterým žijeme. Základním pravidlem je vyhýbat se nadváze, a pokud už jsme si v průběhu života nějaké to kilo navíc pořídili, co nejrychleji se ho zase zbavit. K tomu nejlépe přispějeme pravidelným aktivním pohybem. Sport je nejen účinným prostředkem proti obezitě, ale významně rovněž prospívá zdraví cévního systému, takže pomáhá bránit projevům žilní insuficience.

Důležitou zásadou je také nekouřit. Navíc je potřeba věnovat pozornost správné výživě s dostatkem potřebných živin s důrazem na minerály, zejména selen, zinek, hořčík a vápník. Velký význam mají rovněž antioxidanty, jež napomáhají tvorbě kolagenu a také elastinu, a tím zlepšují stav žil. Ty najdeme zejména v ovoci, zelenině a některých obilovinách, jako je pohanka. Podstatný je i optimální příjem tekutin, tedy aspoň 1,5 až 2 l za den.

Opatrností proti bércovým vředům

Jestliže uvedené zásady platí pro zdravý životní styl všeobecně, pak v případě ohrožení rozvojem bércových vředů musíme k prevenci přidat ještě další opatření. K nim patří vyhýbat se horkému prostředí, špatným ponožkám (gumičky opravdu škodí) a hodně těsnému oblečení.  Rovněž je zapotřebí velká opatrnost, abychom předešli úrazům.

Možná úplně nečekáte, že k této opatrnosti patří i používání repelentů. Nutné totiž je zabránit poškození kůže, k němuž často dochází právě po poštípání hmyzem. Následným  škrábáním, často neuvědomělým,  vznikne léze,  jež  v případě vrozeného sklonu k potížím s cévami a vytváření bércových vředů může snadno skončit rozpadem kůže na daném místě se vznikem chronické, nehojící se rány. Rizikem může být úder, škrábnutí nebo i jiné drobné poranění.

Proti vředům pomáhají i punčochy

Dobré je rovněž věnovat pozornost všem flíčkům, pigmentaci a změně zabarvení pokožky na dolních končetinách od kolena dolů. Může se jednat o první signály poškození, z nichž se nakonec vyklube právě bércový vřed.

K prevenci proto patří pravidelné vyšetření na kožní nebo cévní ambulanci, případně v ordinaci u praktika.  Po poradě s lékařem je dobré začít užívat venotonika (léky na žíly), případně aspoň potravinové doplňky, které posilují imunitní systém, působí protizánětlivě a obecně zlepšují proces hojení.

Lékař vám nejspíš doporučí nošení kompresivních punčoch či podkolenek. Jejich používání se vyplatí zpočátku aspoň v situacích, kdy nás čeká dlouhé stání, nebo naopak sezení. Při cestování jakýmikoliv dopravními prostředky jsou tyto pomůcky nenahraditelné.

Nohy nahoru!

Pro jedince, ohrožené vrozenými dispozicemi k žilním problémům a vzniku bércových vředů, je rovněž důležité promazávání pokožky na holeních a níže mastným či hydratačním krémem.  Jeho pravidelná aplikace zafunguje i jako velmi potřebná masáž, podporující dobré prokrvení.  Běžnou denní rutinou by se mělo také stát střídavé sprchování nohou teplou a studenou vodou i speciální procvičování dolních končetin.

Nezanedbatelnou roli hraje i odpočinek, málokdo si uvědomuje, že tak malá plocha, jako jsou nohy, nese celou váhu našeho těla, proto je dobré při každé možné příležitosti nohám ulehčit. Kdykoliv můžete, dejte si proto doslova „nohy nahoru“.